Preloader

Loading

image

Birou clasic sau open space?

Ideea de amenajare a birourilor de tip open space a câștigat notorietate cu preponderență în ultimii ani, când în țara noastră, o mare parte din manageri au ales să creeze spații comune de lucru, unde angajații să aibă posibilitatea de a se cunoaște și de a lucra împreună.

Culori vii, design futurist, mobilă minimalistă, spații de relaxare dotate cu jocuri video sau de societate, sunt elemente ale noilor birouri, existente în special în cadrul firmelor multinaționale, care au introduspentru prima dată acest concept în România.

Deși pare o soluție pentru întărirea echipei, stimularea concurenței între angajați și implicit creșterea productivității, studiile demonstrează că angajații care își desfășoară activitatea în birouri de tip open space sunt cu 15% mai puțin productivi decât cei care lucrează în birouri clasice.

Exact ca în cazul fiecărui lucru nou, sau relativ nou, alegerea unui birou open space în detrimentul celui clasic, poate avea atât avantaje cât și dezavantaje. Astfel, prin alegerea unui birou de tip open space putem să ne cunoaștem mai bine colegii, să legăm prietenii strânse, să colaborăm mai bine și să fim înconjurați de o atmosferă relaxată, care ne va da impresia că nu suntem la muncă. Cu toate acestea, un birou de tip open space poate da și dureri de cap atunci când colegii noștri sun excesiv de gălăgioși și nu ne putem concentra, sau când nu putem avea o conversație telefonică din cauza zgomotului de fundal, precum și alte situații mai puțin plăcute.

În plus, există teorii conform cărora biroul este ca o a doua casă, fapt mai greu de imaginat în cazul celui comun, în care nu poți aduce toate lucrurile tale personale și în care nu te bucuri de intimitate absolut deloc, acest fapt fiind generator de stres, de unde și porecla de birou „open stres”.

Politica unor companii asociază adesea biroul clasic cu poziții de conducere, făcând deci din obținerea unui astfel de birou un obiectiv pentru angajații firmei, care afirmându-se prin munca lor, vor ieși din mulțimea aflată in biroul open space și vor primi propriul lor birou și „bonus” numele pe ușă.

Pe lângă toate aceste aspecte, realitatea apropiată ne-a demonstrat că managerii trebuie să aibă în calcul și măsuri de protecție sanitară a angajaților, care în cazul unui birou comun sunt mult mai greu de aplicat și respectat. Astfel, luând în considerare măsurile de distanțare socială cauzate de actuala pandemie, este posibil ca pe viitor birourile de tip open space să scadă, să fie înlocuite cu cele clasice sau cu propriul domiciliu al angajaților(tendința de work from home înregistrând o creștere importantă în preferințele angajaților), sau cel puțin să fie regândită configurația acestora, oferind mai mult spațiu fiecărui individ.

Elemente pro și contra există în ambele cazuri, situații fiind diferite de la firmă la firmă, generate de oamenii prezenți, de relațiile de prietenie și de atitudinile acestora, adesea echipa fiind mai sudată chiar dacă fiecare angajat are propriul său birou.

Tu ce tip de birou preferi și din ce motive?

leave your comment


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *